NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol

Facebook misbruikt advertenties van EU-instellingen en regeringen

FRANKRIJK-FEATURE-LOGO-FACEBOOK-INTERNET
Uit gegevens blijkt dat regeringen op Facebook vertrouwen om kiezers te bereiken |

De betaalde posts – vaak gerelateerd aan bewustmakingscampagnes rond de COVID-19-pandemie en de gevolgen van de Brexit – werden toegevoegd aan het online register van politieke advertenties van de socialenetwerkgigant, naast berichten van extreemrechtse partijdige groepen, reguliere politieke partijen en andere politieke campagnevoerders.

Het misbruik roept vragen op over het vermogen van Facebook om toezicht te houden op zijn eigen transparantietools, opgesteld om beschuldigingen tegen te gaan dat het de verspreiding van verkeerde informatie mogelijk maakte.

Nadat POLITICO contact had opgenomen met Facebook voor commentaar over waarom deze berichten van openbare diensten op dezelfde manier werden behandeld als digitale berichten van politieke partijen, erkende het bedrijf dat het deze advertenties verkeerd had geïdentificeerd en zei dat het bezig was ze te verwijderen uit de online database met politieke advertenties.

“Advertenties over COVID-19 mogen over het algemeen zonder disclaimer worden weergegeven”, zei Robin Koch, een Facebook-woordvoerder, in een verklaring. “Advertenties over andere sociale kwesties kunnen ook worden vrijgesteld als ze geen politieke of electorale inhoud bevatten, dus sommige hiervan zijn mogelijk ten onrechte gemarkeerd.”

De fout kwam wijdverspreid voor bij betaalde openbare dienstberichten, die samen tienduizenden euro’s waard waren en die duizenden keren waren bekeken, van EU-instellingen en andere openbare instanties zoals de Britse regering.

Volgens een analyse van Digital Bridge , de transatlantische technische nieuwsbrief van POLITICO , behoorden tussen 12 januari en 10 februari de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Europese regeringen, met name het VK, tot de grootste kopers van advertenties op Facebook  .

Zo kocht de Britse regering onlangs tientallen Brexit-gerelateerde en COVID-19-advertenties op Facebook om mensen bewust te maken van de noodzaak om zichzelf te beschermen en om zich voor te bereiden op veranderingen in de manier waarop goederen van en naar het land kunnen worden verzonden. De Europese Commissie overspoelde Hongarije met een digitale anti-Roma-discriminatiecampagne. De Raad van de Europese Unie plaatste advertenties om de nationale feestdag van Litouwen te vieren (en publiceerde  ze vervolgens  in Letland en Polen).

Tijdens de meest recente periode van een maand bedroegen de gecombineerde politieke advertentie-uitgaven voor het 27-landenblok en het VK € 6,2 miljoen, volgens de transparantietools van Facebook. Het VK was de grootste markt, met in totaal € 2,2 miljoen uitgegeven aan politieke advertenties. Van de EU-landen waren respectievelijk Duitsland, Italië en Zweden de drie grootste bestedingen.

Hoewel Facebook nu deze algemene cijfers moet aanpassen om de verkeerd gelabelde advertentie-aankopen van EU-instellingen en regeringen te verwijderen, wordt verwacht dat het totale bedrag dat aan politieke advertenties in heel Europa wordt besteed, niet significant zal veranderen, op basis van de analyse van POLITICO.

De Verenigde Staten – waar bijna alle aankopen van politieke advertenties op Facebook zijn opgeschort sinds de verkiezingen begin november in het land – hebben in dezelfde periode ook € 1,9 miljoen aan landelijke politieke advertentie-aankopen verzameld, onder meer van een reeks links- en rechtse partizanen. groepen die volgens de analyse van POLITICO in staat waren om het lopende verbod van de techgigant te omzeilen.

Te midden van groeiende onrust over de rol van Facebook bij democratische verkiezingen, hebben beleidsmakers meer toezicht op digitale politieke advertenties geëist en hebben ze vaak harde kritiek geuit op de rol van de socialenetwerkgigant in de samenleving.

In de meest recente periode van een maand werden veel van de betaalde berichten op Facebook geassocieerd met verkiezingen, zoals de aanstaande stemming in Nederland op 17 maart en regionale verkiezingen in Catalonië op 14 februari.

Weer andere, waaronder advertenties van het Europees Parlement die duurzame landbouwpraktijken promoten en door de Commissie betaalde berichten over COVID-19-bewustmaking, werden ook verkeerd gelabeld.

Regeringen in Europa en de VS hebben Facebook herhaaldelijk opgeroepen om slecht gedrag aan te pakken, en onderzoekers hebben  lacunes ontdekt  in de manier waarop de technologiegigant toezicht houdt op dergelijke politieke advertenties op zijn platform. Vorig jaar schetste Brussel ook  voorstellen  om te beperken hoe politieke groepen potentiële kiezers online kunnen benaderen met op maat gemaakte advertenties.

Om dergelijke kritiek te onderdrukken, startte Facebook in 2018 een transparantiesysteem dat entiteiten zoals politieke partijen of regeringen die partijdige advertenties of betaalde berichten over populaire onderwerpen zoals klimaatverandering kochten, verplichtte zichzelf bekend te maken aan online gebruikers. Tot dusverre hebben groepen over de hele wereld volgens de transparantietools van Facebook ongeveer $ 3 miljard uitgegeven aan deze politieke advertenties, voornamelijk in de VS.

Ondanks de kritiek op Facebook, publiceerde de Britse regering – een van de grootste advertentiekopers van het land tijdens de meest recente periode van een maand – meerdere betaalde sociale media-berichten over de economische herstelplannen van het land en COVID-19-gezondheidswaarschuwingen. Sommige van die advertenties werden ook weergegeven in Denemarken en Portugal om Britse expats te targeten en mensen die willen handelen met het VK

Ook EU-instellingen hebben zich tot de socialenetwerkgigant gewend, terwijl ze proberen de excessen van het socialmediabedrijf te beteugelen.

In dezelfde periode van een maand werd de Commissie een van de grootste kopers van Facebook-advertenties in Hongarije met een  10-daagse digitale campagne  om het bewustzijn over discriminatie van de etnische Roma-minderheid te vergroten. Dezelfde betaalde boodschap klonk in Roemenië en Slowakije, waar racistische attitudes ten opzichte van de minderheidsgroep ook vaak voorkomen.

Een woordvoerder van de Commissie reageerde niet op een verzoek om commentaar op de Facebook-campagne.

https://www.politico.eu/article/governments-uk-eu-institutions-spend-big-on-facebook-ads/

Beoordeel dit artikel alstublieft. Het helpt mee om door de censuur heen te komen.

5 1 Stem
Artikelbeoordeling
Subscribe
Abonneren op
guest
Mag uw echte naam zijn of een pseudoniem
Niet verplicht
0 Reacties
Inline Feedbacks
Zie alle comments

We hebben uw hulp hard nodig

Ondersteun je immuunsysteem!

Laatste nieuws

NederlandsEnglishFrançaisDeutschEspañol
0
Wat is uw reactie hierop?x
()
x